Perubahan yang berlaku. Alhamdulillah :)

Assalamualaikum. :)
Hye peeps ! heee

My last update was a bit emotional right ?


Yea , I'm REALLY not me on that time.
Haha , but now me is me ! heee do you get it ?

Okay , lets start with something that I wanna share with you guys..

Dah lah ,  malas nak speaking2 sangat ni.
kita berbahasa melayu pula..

Alhamdulillah sekarang aku dah berubah kearah kebaikan. :)
Bukan nak bangga diri or what , just nak kongsi lah apa yang dah berlaku sebenarnya....

I'm wearing hijab now !!!

haha macam bangga kan ? Yea , memang bangga sikit lah..
Korang mesti macam ....
whatttt ???!!! 

Sebenar nya niat a.k.a hajat nak pakai ni dah lama dah. Cuma asyik tertangguh..


Dulu kan sebenarnya, aku nak buat .. Nazar lah.. Kalau aku dapat someone yang betul-betul serius dengan aku.. Komfem aku pakai. HAHAH. Tapi sebenarnya tak punn.. Nak tunggu benda tu entah memang berzaman lah kan..

So , setelah pikir punya pikir..


Dengan adanya ura-ura pasal "The End Of the World" on this Dec 2012..
Konon macam risau lah kan.. Tapi sebenarnya bukan sebab tu jugaa!!
Sebab aku dengan Lixa dah buat research pasal benda tu untuk assignment BEL kiteorang.
Benda tu sebenarnya bukan betul pun.. Ada orang dulu-dulu je percaya benda-benda macam ni..

So the real story was like this..
One day , aku tengok rancangan Safiyya yang dekat tv9 tu ??


Dia kan cerita pasal muslimah semua.. So , aku tengokk je cerita tu sampai habis..
Pasal , orang yang pakai tudung pun bukannya takleh bergaya kan ?
Benda tu macam buka pintu hati lah.. Aku dulu tak pakai tudung pun sebab macam , nanti nak dress up macam mana , nak keluar macam mana. Tak boleh pergi sesetengah tempat lahh... apa lah..

But after tengok rancangan tu , aku macam "Okay juga kan pakai hijab ni. Bergaya bergaya juga, tapi aurat tutup. Nanti time dekat akhirat, aku yang kena tanggung everything. So why not?"
Itu hanya niat dalam hati pada mula nya..
Tiba-tiba petang ke malam ntah , lala bbm aku cakap pasal benda yang sama.
Dia pun ada niat nak pakai tudung juga... Then bincang punya bincang dengan dia..
Sampai lah satu part ...

Lala : Haritu kakak ada cakap , bila aku nak pakai tudung ? Dia cakap nanti takut tak sempat je.
Aku : Oohh okay. Sentap . 

Haaaa memang sentap masa baca benda tuu..
Dalam otak terus pikir , kalau lah aku mati esok macam mana ?
Nak bertaubat tak sempat. Nak tutup aurat pun tak sempat.
Lagi-lagi pula sekarang ni orang meninggal tak kira masa tak kira umur kan ?

So, aku pun cakap lah dengan lala. InsyaAllah aku akan pakai dalam masa terdekat ni...
Berubah slow-slow...
Then aku tanya dengan housemates , aku tanya dengan kawan-kawan..
Depa semua menyokong sangat-sangat. Alhamdulillah..
Aku bagitahu Zulfikar (Raki) pun , dia Alhamdulillah sokong juga.

But then , I'm afraid to tell my parents ... Seriously TAK TAHU macam mana.
Raki cakap bagitahu jela , mesti dorang suka..
Yea , memang lah dorang suka.. Tapi aku segan... Maybe sebab aku TAK pernah talk benda yang serius dengan parents kot ?

Then one day , aku kuatkan hati juga untuk bagitahu..

*Situasi : Dekat hall rumah , aku tengah buat word search . Parents baru balik dari kerja*

Aku : Mama , adik rasa adik nak pakai tudung lah. 
*mata pandang buku word search je , tak pandang mama. Muka dah blushing habis*

Mama : *tengah baca paper , then terus pandang aku* Dah pulak? *gelakgelak* Nanti lepas degree kamu nak pakai-pakai lah.

Aku : 

Mama : *sambung baca paper* * muka takpercaya aku nak pakai* *senyum sorang-sorang*

Haaaa , sebab ni lah aku tak reti nak bagitahu mama.. Sebab mama mesti ingat aku nak main-main. Sebab aku takpernah bincang benda serius dengan dia.. =____=
So the conversation end there.

After that , aku keluar ngan Wan , Wanie and Qiela untuk beli tudung semua-semua..
Mereka sangat supportive ! =D
Bila balik tu, mama tanya aku beli apa semua, aku tunjuk lah aku beli tudung tu semua..

Mama : Dalam laci banyakk tudung.
Aku : Biar lahh nak beli tudung baru :(

Then , conversation end there too.

Malam tu , aku masuk bilik..
Tengok-tengok ada selendang atas katil.. Aku dah macam ? 


Seriously ? Serious mama kasi ? Then terus senyummmm =)
Nak cakap thanks that night , tak dapat sebab mama dah tidur. Just thanks dalam hati je. hihihi..

So , aku start pakai tudung masa aku pergi Putrajaya untuk Hari Belia tuu..


Erin ialah orang PERTAMA tengok aku pakai tudung.
Dan dia sangat terharu.. HAHAHA..

Family aku tengok aku pakai tudung pun masa malam aku nak pergi dinner dekat Saloma Bistro tu..
Then mama and papa senyum je.. hehehe..


Okay, itu jelah cerita aku macam mana bermulanya aku pakai tudung..
Rasa nak share tu membuak-buak, tu yang tulis dekat sini tuu..
Hehehe.
Thanks for reading people. Seriously THANKS !

P/S : Aku terkilan satu je, sebenarnya aku nak Raki orang 1st lelaki tengok aku pakai tudung , but .... nak buat macam mana... Hajat tak sampai. Dan mungkin takda jodoh kot ? Entah lah.. Whatever it is.. I'm happy to be the new me.
Alhamdulillah.

written by AzleenFarahim

No comments:

Post a Comment