#1 umrah

25 February, 2016

Bismillahirahmannirahim .

Mari kita mulakan perjalanan dari ....

Keluar nya kami dari rumah , di hantar oleh papa ke Airport pada pukul 5 pagi. Sebab papa cakap risau nanti jammed org keluar nak ke tempat kerja. Sampai KLIA pukul 6 pagi. Cuba bayangkan nak kena tunggu sampai pukul 12.30 tgahari ? Abang aku seronok lah dah terguling-guling dia atas kerusi tu. Aku dengan tido pukul 3 pagi sebab kemas barang nya. Sebab 24 hb tu aku masih kerja. HAHA kau ghase? Memang zombie lah aku dekat KLIA tu.

abang baru bangun tido.
berusaha untuk tido

So, when it is time to check in ...



ok gambar di atas masa tengah letak bag for check in cargo. Then after that kami dapat lah another hand bag , ada makanan and tag info. So kena tunggu dulu sebab akan ada taklimat after that.

masih menunggu ...
Sejam sebelum dapat masuk kapal, ada taklimat sikit pasal flow dekat sana. Dkt tag yg kita dapat awal-awal tadi tu ada tulis info hotel, nama mutawwif, bas mana and no telephone orang sana yang boleh dihubungi (which is kakitangan andalusia).

Pastu kena lah kami masuk imigresen. So tinggal lah papa selama 2 minggu di Selayang seorang diri. Hewhew.

Kami naik MAS pergi dan balik. Sebab tu nama group kami "MH CHTD" sebab flight tersebut di charted oleh Andalusia dan Rayhar untuk jemaah menunaikan umrah.


ready to take-off
1st makanan kat atas flight.
2nd makanan atas flight.
monitor yang boleh 24 hours tengok movie. hihi
dapat seat tepi sayap . apa je nampak ?? -,-
so ini lah suasana di dalam flight ...

After bangun tido bangun tido tengok movie selama 9 jam dalam flight sampai kebas bontot kaki semua , sampai lah kami di airport Madinah .. Pada pukul berapa ? Tak ingat pulak kite.





punya lah ramai jemaah yang ada dekat sini. Ini baru umrah, kalau haji? Can you imagine?

Agak lama jugak lah kami di Airport tu . Orang-orang kat sana.... Buat kerja sangat 'chill'. Siap boleh minum coffee. Mintak "tea-man" dia tambah teh. Boleh hisap rokok dalam office dorang. 

Last-last boleh lepas imigresen dalam 2 jam jugak lah kot.

Masa on the way ke bas dari Airport Madinah tu, orang airport ada pass kan buku translation alquran. Then dia pandang aku. Dia tanya aku "Turki?" Masa tu aku baru je nak capai buku tu. Tiba-tiba dia tarik balik. Then aku cakap aku "Malaysia", baru lah dia pass balik. Aiyoo. Saboorr jela mak -.-

Lepas tu pergi lah mencari bas no 3 , yang di bimbing oleh... Ustaz Syahir. 
Abang aku pulak entah kemana. Dia pun pi berasap kot. Dah aku kena gunakan tenaga jantan ku mengangkat 6 beg yang berat tu masuk dalam perut bas. Mana lah aku tak membebel je dengan abang aku sepanjang aku dekat sana ? Tuhan je tahu betapa geram aku dengan abang aku yang asyik hilang tah kemana. Dia ingat selayang ke, main tinggal aku dengan mak aku pastu jalan sesuka hati ?

Then sampai hotel dalam 7 / 8 malam waktu sana . 

Hotel ni depan hotel aku. geng dia jugak lah. aku sepatutnya dkt hotel ni.
Tapi depa cancel tak bgtau pulak tu. Nasib baik ada mutawwif. Ikut jela dia.
ihsan google.
Inilah hotel yang kami duduk selama 5/6 hari dekat Madinah.

So sempat lah isyak' dekat sana. (if im not mistaken).
Tapi esok nya subuh, tak terjaga sebab jetlag sangat. Ish ish ish.

Masa sampai hotel tu ustaz cakap, pukul 7 pagi esoknye macam tu kena turun bawah sebab ustazah nak bawak pergi Raudhah. Oh My God kann?? Raudhah. Antara tempat mustajab. Actually tu macam Ziarah Dalaman lah. =)

Ok selesai 1st day disini. Tunggu next entri okay. ^.^

Love, AF

No comments:

Post a Comment