Kenapa ?

Assalamualaikum..

Halloooo kawan-kawan ..

Okay thanks sebab sudi membaca post-post yang kadang2 macam hape entahh aku tulis kann..
hahaha..

Actually today aku nak citer about KENAPA AKU BOLEH MASUK WAD HARITU ..
Alhamdulillah hanya 4 hari setengah je aku duk kat spital tuu..

Ceritanya bermula apabila aku gastrik for 4 days , gastrik yang aku sendiri yang buat.. HAHA


Takda selera nak makan , and tak rasa lapar .. so aku tak makan lahh..
So disebabkan gastrik, badan-badan ku macam lemah gila letih dan segala-galanya..

SO , pergi lah regular check up dekat Hospital Tangling hari jumaat lepas (8/6/2012) 
saje je lah gatai-gatai buat check up sebab selalu lenguh badan kan , masa tu baru 2hari baik dari gastrik tu...

Doctor : awak takda pape masalah , cuma ada demam sikit , 37.8 .. ada pape rasa demam ke apa ke?
Aku : eh takda lah.. Saya rasa NORMAL je..
Doctor : ada rasa sakit apa-apa lagi tak ??
Aku : hmm , kadang-kadang rasa sakit-sakit kepala lah. tapi pakai koyok je , then tido.. tu jela..
Doctor : oh okay , kita check darah dulu , tengok result macam mana.. sebab takut ada infection dkt darah bila demam-demam ni.




So aku pun pegilah "menderma" darah dkt tempat ambil darah tuu.. aku ni dah lah SERAM gila kalau bab2 amik darah ni, kadang-kadang boleh pitam bila amik darah.. nampak tak nebesss dia kat situ ? -__-


Actually pernah lah jugak dulu-dulu aku pitam lepas amik darah ... tapi sekarang ni takat sakit kepala terlampau je kalau amik darah.. huhu but still boleh control lah..

So , dah amik darah , result dia gilaaaaaa lambat ah , aku yang dtg 1st , result aku yg last sekali..
then last-last nurse yang amik darah aku tu datang balik, panggil..

Nurse : Nur Azleen Farahim bt Azman ??
Aku : yee sayaa ?
Nurse : Adik , kena amik darah balik lah.. sebab dorang macam tak percaya result darah tu , platelet adik rendah sangat .. lagi teruk dari orang yang kena denggi .
Aku : haaa yekee ? alaaaaa~~ *dalam otak dah macam,., WHAATTT?? AGAIN ? WATETUUUTTT*

Then lepas nurse amik darah tu , result aku keluar jugak ,, platelet aku katanya increased dari 16 to 23 ... Normal platelet level katanya 150 ...
So , dia terus hantar aku kat bilik doctor ... doctor pula asyikk macam risau gila -__-"

Doctor : Awak ni platelet rendah sangat , kena masuk wad .
Mama : haa yeke ? kenapa ? wad hkl ? mesti ke masuk ?
Doctor : yea , kenaa masuk wad , kami nak hantar dia nak ambulance , sebab nak masuk kan air dalam ambulance. Kita hantar ke hkl , kami dah inform dekat jabatan kesihatan pasal benda ni , nanti mungkin dia akan call adik ye ?
Aku : yeke ? okay.
Mama : doctor , boleh tak hantar pegi hospital selayang , dekat sikit dengan rumah. depan rumah je hospital tu.. senang sikit ...

Doctor tu mula-mula macam tak okay je sebab dia ckp aku kena terus ke hospital , takleh pegi mana2. Masa tu aku dah diam , sebab kepala dah pening-pening lalat sebab amik darah dua kali.. serious rasa nak pitam dah. hahahaha

So , after dapat surat "tanggung risiko" , papa terus hantar aku ke Hospital selayang , dalam kereta aku tidoo  jee.. hehe


Smpai kat spital selayang , pergh .. sumpah nak maki-maki masa tu , lembab dia hanya tuhan jelah tahuu..
aku sampai around 5 pm jumaat , dapat masuk wad 12 am sabtu .. =___=


kena jumpa doctor dulu apa bagai , kena amik darah lagii.. dekat situu.. 2 kali amik darah lagi..
yg 1st tu katanya darah aku beku tiba-tiba so , tkdpt detect platelet .. then the 2nd time amik , platelet aku naik 35 ...

Kira dah 4 kali amik darah dalam masa sehari ... so masa masuk ward tu , everyday doctor pakar jumpa aku.. and everyday lah aku amik darah.. HAHAHA.

1st day , Sabtu (9/6/2012)

5th time amik darah (subuh) platelet ku naik naik sikit ... 55..
6th time amik darah ... tatahu result

2nd day , Ahad (10/6/2012)

7th time amik darah (subuh) platelet ku turun dengan mendadak ke 13 ....
8th time amik darah .. platelet ku naik 57 ..

3rd day , Isnin (11/6/2012)

9th time amik darah (subuh) tatahu result ...
-BANYAK GILA OKAY harini-

4th day , Selasa (12/6/2012)

10th time amik darah (subuh) nurse cakap dah naik , tu je =__="
11th time amik darah ... platelet ku meningkat mendadak to 159 ... ni pun sebab ada kawan abang kerja dekat sana , dia call bahagian lab tanya pasal darah aku.. hohoho...

5th day , Rabu (13/6/2012)

12th time amik darah .... doctor cakap , dah normal dah platelet .. But kena berhati-hati sebab takut turun mendadak jugakk ... then dia ckp , last darah ni kena datang balik after 2 months sebab dorang nak hantar ke pusat darah untuk buat research..
The day i was discharged .

Alhamdulillah atas nasihat ramai , aku try makan semua benda yang boleh naikkan platelet , ada yang cakap sup ketam , then makan apple hijau , then dorang suh makan sayur-sayuran and also buah-buahan , and ada juga yang suruh minum air tembikai.. buah tembikai tu blend sekali dengan kulit-kulit dia sekali.. sumpah pelik rasanyaa =______=""

so , ALHAMDULILLAH sekarang aku dah back to normal , doctor just cakap kalau badan cepat2 lenguh , ada luka-luka or lebam-lebam cepat pegi tempat kecemasan spital selayang. and also dia suh aku byk berehat. ohhh seorang pelajar mana ada masa nak rehat dengan cukup ? adoii..


Btw , TERIMA KASIH KEPADA SEMUA YANG DATANG MELAWAT , hahaha and sorry tak bagitahu tru phone or whatever , jangan leww marah .. saya ingat masuk sehari dua jeee.. hihihi..
Don't worry , I'm okay right now... Masih active seperti dulu.. hahaha




TERIMA KASIH JUGA KEPADA SEMUA YANG MENDOAKAN SAYA SUPAYA CEPAT SEMBUH. heee sayanggg korang sangat-sangat...

and also , THANKS FOR THE FOODS AND DRINKS THAT YOU GAVE TO ME :)




hee okay , that's all... ini lah explanation acane aku boleh masuk ward. tolong lah jangan tanya lagii.. letih sangat ulang-ulang-ulang banyak kali. hehehe... hope dah terjawab semua persoalan korang ye... 
Terima kasih sebab sudi membaca =)

written by AzleenFarahim

2 comments:

  1. salam...doc bgtau tak punca platlet tiba2 menurun tu kenapa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mula2 dia mcm tanya kita balik.. Tanya ada amik ubat ke apa..Haritu dia pun terkejut kenapa blh turun sbb selalunya org demam denggi je yg akan turun platelet ni. Lastly, dia ckp maybe sbb genetik.

      Delete